۰

رشد ۷۲ درصدی بودجه وزارت راه و شهرسازی

وزارت راه و شهرسازی
بازدید 24

مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی از بررسی بودجه وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۴۰۳ منتشر کرده که نشان می‌دهد بودجه این وزارتخانه در سال جاری رشدی ۷۲ درصدی داشته است. همچنین جزئیات این گزارش حاکی از آن است بانک مسکن در لایحه بودجه ۱۴۰۳، همچنان در زمره بانک‌های زیان‌ده در نظر گرفته شده است.

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ بیانگر آن است. که وزارت راه و شهرسازی بیشترین افزایش بودجه را بین دیگر وزارتخانه‌ها داشته است.

گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس. درباره بودجه وزارت راه و شهرسازی منتشر کرده،. حاکی از رشدی ۷۲ درصدی اعتبارات این وزارتخانه در لایحه بودجه ۱۴۰۳ است.

در این بین بیش از ۱۷۰ هزار میلیارد ریال از اعتبارات سرمایه‌ای وزارت راه و شهرسازی مربوط به موضوع برگشت درآمد پایه‌های مالیاتی حوزه زمین، مسکن،. مستغلات و ساختمان و تأمین مسکن محرومین به صندوق ملی مسکن «تبصره ۸ ماده۳ قانون جهش تولید مسکن» است. 

منافات برنامه هفتم توسعه و بودجه سال ۱۴۰۳

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نکاتی نیز در خصوص مقایسه طرح‌های مربوط به مسکن در برنامه هفتم توسعه و لایحه بودجه ۱۴۰۳ وجود دارد در این باره ذکر شده است،. در برنامه هفتم توسعه احکام متعددی در خصوص الحــاق اراضی به محدوده شهرها،. تأمین زمین، نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی روستاها،. نوسازی بافت‌های فرســوده از طریق فرایند کلید به کلید برای وزارت راه و شهرسازی تبیین شده است، اما انعکاسی از سنجه‌های آن در بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور دیده نمی‌شود.

بخش بزرگی از درآمد شرکت‌های عمران شهرهای جدید. صرف آماده‌سازی اراضی می‌شود. و این در شرایطی است. که بسیاری از شهرهای جدید به سبب فقدان یا ناکافی بودن. خدمات روبنایی و تأسیسات زیربنایی در جذب سرریز جمعیتی ناحیه پیرامون خود ناموفق بوده‌اند.

حتی از لحاظ سهم خانه‌های خالی نسبت به خانه‌های دارای سکنه،. بیشترین نسبت و درصد واحدهای مسکونی خالی از سکنه در شهرهای جدید قرار گرفته است. 

بانک مسکن در زمره بانک‌های زیان‌ده است

در بخش دیگری از این گزارش به نقش بانک مسکن در لایحه بودجه ۱۴۰۳ پرداخته شده است. در این راستا در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور ذکر شده است،. بانک مسکن همچون قانون مصوب بودجه سال گذشته،. در زمره بانک‌های زیان‌ده قرار دارد.

درآمد این بانک بیش از ۵۲۴ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است،. درحالی‌که هزینه‌های بانک مزبور افزون. بر ۵۳۱ هزار میلیارد ریال خواهد بود. بخش اعظم هزینه‌های این بانک صرف برنامه حمایت از تولید مسکن خواهد شد.

جدول بهای تمام شده. برنامه‌ها و فعالیت‌های این بانک نشان می‌دهد،. حدود ۵۳ درصد هزینه‌ها،. صرف فعالیت پرداخت تسهیلات خرید و ساخت مسکن می‌شود. که نسبت به قانون بودجه سال گذشته. با کاهشی افزون بر ۳۵ درصد مواجه است.

همچنین رقم هزینه‌کرد. فعالیت پرداخت تسهیلات بافت‌های فرسوده. و ناکارآمد شهری بسیار ناچیز بوده. و میزان آن نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۲ تقریبا به صفر میل کرده است.

اگر بنا باشد. به صورت‌ کلی پرداخت تسهیلات. در محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری را بررسی شود،. مشخص می‌شود که وسعت. قابل توجه محدوده‌های مزبور. و در بر گرفتن. نزدیک به پنج میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی. که اسکان بیش از ۲۱ میلیون نفر را تأمین می‌کند.، تقریبا در پرداخت تسهیلات بانکی نمودی ندارد.

ضعف لایحه بودجه ۱۴۰۳ در اعتبارات مربوط به وزارت راه و شهرسازی

بررسی برنامه‌ها و میزان اعتبارات. مندرج در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳. و انطباق آن با تکالیف مندرج در اسناد فرادست. و سایر قوانین مصوب نشان می‌دهد،. کم‌توجهی به امکان تأمین مالی. و تسهیل ورود بخش خصوصی به ایجاد. و مشارکت در توسعه زیرساخت‌های خدمات و زیرساخت‌های شهری به‌ویژه. در شرایط دشوار تأمین مالی بودجه. یا اعتبارات بانکی و عدم اجرای بسیاری از پروژه‌های زیرساختی،. تنها یکی از ضعف‌های لایحه بودجه ۱۴۰۳ است.

همچنین پرداختن به ضروریاتی. مانند متمرکز کردن اعتبارات مسکن. گروه‌های کم‌درآمد،. تدقیق میزان اعتبارات طرح‌های بازآفرینی شهری،. تأمین زیرساخت‌های پروژه‌های اجراشده. مسکن حمایتی و توسعه. مناطق کم‌برخوردار،. ازجمله مهمترین مواردی است. که در این لایحه باید مورد توجه قرار می‌گرفت،. اما همچنان مغفول مانده است.

در این بین برخی مباحث حائز اهمیت. دیگر مانند تفکیک رئوس شهری و روستایی،. برخی از برنامه‌های عمرانی بنیاد مسکن،. تقویت منابع درآمدهای پایدار شهرداری‌ها و شفافیت هزینه‌ها و درآمدهای شرکت‌های عمران شهرهای جدید به سیاق لوایح سال‌های قبل سخنی از آن به میان نیامده است/ملک تحلیل

منبع: تجارت نیوز

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر